Badania na rynek
Badania na rynek – dobry plan inwestycji

Badania na rynek – dobry plan inwestycji

Wielu ludzi zastanawia się nad rozpoczęciem prowadzenia własnej działalności. W wyobraźni pomysł wydaje się być przepisem na murowany sukces. Realia niestety szybko weryfikują każdy pomysł. Jak się uchronić przed pewnym niepowodzeniem? Najlepiej zacząć od badania rynku.

Dobra cena

Z łatwością można zauważyć, że istnieje kilka cech produktów, które mają wpływ na jego pozytywne przyjęcie przez konsumentów. Są to:

  • cena;
  • wysoka jakość;
  • prestiż.

Dla przeciętnego zjadacza chleba pierwsza z wymienionych cech będzie zwykle decydującą. Właśnie dlatego należy dokładnie sprawdzić ceny podobnych produktów lub usług. Przyszła konkurencja z pewnością ma dobrze obliczone koszty, a ustalenie wyższej stawki zwykle nie wpływa pozytywnie na odbiór nowego produktu.

Może się jednak okazać, że skostniałe struktury kilku firm, które oferują dany produkt, nie próbują między sobą konkurować. Każdy ma swoją niszę i to zapewnia im pewny byt na rynku. Nowy gracz, który wejdzie z lepszym produktem lub usługą, która będzie bardziej kompleksowo spełniała potrzeby nabywcy, może wywołać zamieszanie, a tym sposobem zapewni sobie rozgłos.

Jeśli chodzi o prestiż, to są produkty takie, jak te oferowane przez firmę z nadgryzionym jabłkiem w logo. Ich produkty nie przewyższają konkurencji na każdym możliwym polu, ale są znacznie droższe. To właśnie chęć posiadania tego konkretnego produktu sprawia, że ludzie często racjonalizują przyszły zakup.

Badania na rynek zbytu


Dobrym pomysłem jest zapytanie potencjalnych klientów wprost. Internet daje możliwość stworzenia ankiet i filmów, które można komentować lub oceniać. W ten sposób powstaje możliwość uzyskania odpowiedzi wprost od grupy docelowych nabywców.

Jeśli produktem ma być usługa lub przedmiot, do wykonania których niepotrzebne są drogie maszyny, wtedy warto badać zainteresowanie wśród swoich znajomych. Taki sposób badania rynku nie przyniesie olbrzymiego zysku, ale pozwoli na otrzymywanie informacji zwrotnej od znajomych osób. W tak prosty sposób tworzy się możliwość poznania stosunkowo szczerej opinii. Obserwując spore zaciekawienie nową ofertą, można bez olbrzymiego ryzyka spróbować powoli rozkręcać swój biznes, aż dojdzie do upragnionego poziomu.

Żadne badanie rynku nie daje stu procent pewności, ale pozwala znacznie zmniejszyć ponoszone ryzyko. Istnieje wiele zagrożeń, które mogą zniweczyć włożony trud, ale nie oznacza to, że tak być musi. Jeśli samemu nie posiada się zdolności analitycznych, wtedy warto skorzystać z zewnętrznej firmy. Z pewnością będzie chciała zapłaty, ale lepsze to, niż zamrożone pieniądze, które ciężko odzyskać.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.